Vier studenten zijn genomineerd voor een ECHO Award 2020, waarvan de uitreiking op 8 december zal plaatsvinden. Marwa Ahmed en Saad el Morabit zijn genomineerd voor de Bèta & Techniek Award. Achraf El Johari is genomineerd voor de Loyens & Loeff Law & Tax Award Priscilla Maria is genomineerd voor de ECHO Award WO.

Elke Nederlandse universiteit of hogeschool mag succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond voordragen voor een ECHO Award. Hierbij wordt specifiek gekeken naar hun vermogen om zich te onderscheiden in hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en hun constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. Marwa, Saad, Achraf en Priscilla hebben zich weten te onderscheiden in elk van deze gebieden.

Marwa Ahmed

Marwa Ahmed doet een master Biomedische wetenschappen na haar bachelor Bèta-Gammastudies afgerond te hebben. Ze investeert veel tijd in verschillende bestuurlijke commissies die zich bezighouden met diversiteit op de UvA en in vrijwilligerswerk om de positie van achtergestelde groepen als jongeren en vluchtelingen te verbeteren. Marwa streeft naar meer rechtvaardigheid door te proberen systematische achterstanden en stigmatisering tegen te gaan, niet in de laatste plaats door haar eigen positie als rolmodel.

Saad el Morabit

Saad el Morabit studeert Natuur- en Sterrenkunde in Amsterdam en was bij aanvang van zijn studie erg verbaasd over het gebrek aan diversiteit op de UvA. Dit motiveerde hem om op vrijwillige basis bijles te geven in exacte vakken, leerlingen te ondersteunen bij het maken van studiegerelateerde keuzes en hulp te geven aan ouders bij het ondersteunen in de studie van hun kinderen. Hij vindt het belangrijk dat jongeren met ambitie het ver kunnen schoppen en niet achtergehouden worden door oneerlijke structurele of contextuele barrières.

Achraf El Johari

Achraf is masterstudent Commerciële Rechtspraktijk aan de UvA en docent onderzoeker in de studie HBO-Rechten aan de HvA. Middels politieke en bestuurlijke nevenfuncties zet Achraf zich in voor de verbetering van de positie van studenten en jongeren. Achraf heeft zowel op de HvA als de UvA veel bereikt om jongeren in een kwetsbare positie bij elkaar te brengen of te ondersteunen. Zijn streven is om toe te werken naar een inclusieve samenleving waarbij onevenredige achterstanden worden weggewerkt.

Priscilla Maria

Priscilla is masterstudent Geneeskunde, MD-/PhD-kandidaat, tutor en doet daarnaast veel om de gezondheidszorg te verbeteren op zowel de Nederlands-Caribische eilanden als in Nederland. Ze speelt een actieve rol binnen de AMA, een vereniging van medici die de gezondheidszorg op de Nederlands-Caribische eilanden wil verbeteren. Daarnaast zet Priscilla zich proactief in om culturele barrières in de Nederlandse zorg te verkleinen. Zij werkt continu aan haar eigen ontwikkeling, in zowel medische vaardigheden als andere vaardigheden die een goede arts naar haar mening nodig heeft.

Over de ECHO Award

ECHO, het landelijke Expertisecentrum Diversiteitsbeleid, is een non-profit organisatie die zich inzet voor diversiteit en inclusie in het (hoger) onderwijs en de arbeidsmarkt. ECHO maakt met de uitreiking van de award excellente studenten met een niet-westerse achtergrond zichtbaar die bijdragen aan gelijke kansen voor iedereen. Dit jaar zal de prijsuitreiking plaatsvinden op 8 december via een live uitzending vanuit Pakhuis de Zwijger. De winnaars in de vier verschillende categorieën winnen een summercourse van 6 weken aan UCLA in de Verenigde Staten. Zij zullen worden gekozen door een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van Kathleen Ferrier, voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie.

Lees hier meer over diversiteit aan de UvA

Lees hier meer over de ECHO award