Een wijntje of biertje op een werk- of studieborrel wordt door velen gezien als de normaalste zaak van de wereld, maar dat zien we graag veranderen op de UvA. Het nieuwe alcoholbeleid focust op een nieuwe sociale norm waarin alcoholgebruik niet vanzelfsprekend is.
Prof. dr. Reinout Wiers, hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie

Gezondheidseffecten alcohol

‘Over een paar jaar kijken we net zo raar naar hoe vanzelfsprekend drankjes zijn bij universitaire gelegenheden als we nu kijken naar de borrelglaasjes met sigaretten die voor de gasten klaar stonden in de jaren ‘70,’ zegt hoogleraar ontwikkelingspsychopathologie Reinout Wiers. ‘Er is toenemend bewijs dat alcoholgebruik negatieve effecten heeft op de gezondheid. Het gaat hier niet om een heel sterk effect op één specifieke uitkomst zoals bij roken en longkanker, maar meer om een soort effectenhagel.

Er is een duidelijk verband aangetoond op allerlei soorten kanker, van slokdarmkanker tot borstkanker bij vrouwen en dat staat nog los van de bekende leverproblemen. Daarbij heeft alcohol ook een negatief effect op ons denkvermogen, wat natuurlijk haaks staat op waar de UvA voor staat als kennisinstelling. De effecten van alcoholgebruik op studie- en werkresultaten zijn al reden genoeg om alcoholgebruik te ontmoedigen onder studenten en medewerkers.’

Inhoud beleid

Het nieuwe alcoholbeleid heeft een positieve toon en werkt voornamelijk met geboden in plaats van verboden. Op campushoreca en tijdens borrels, congressen en evenementen moet er een ruim en aantrekkelijk aanbod aan non-alcoholische drankjes beschikbaar zijn om uit te kiezen. Met studentenverenigingen is inmiddels een convenant ‘alcohol en sociale veiligheid’ afgesloten en met studieverenigingen worden afspraken gemaakt over het gebruik van en omgaan met alcohol. Verder krijgen studenten en medewerkers informatie over hulp bij minderen met drinken.

Wijnglazen op dienblad

Bewustzijn

Onderdeel van het beleid is dat de UvA de komende jaren inzet op meer bewustwording over alcoholgebruik. Zo kunnen studenten eerder overmatig alcoholgebruik bij zichzelf signaleren en hulp zoeken. Volgens onderzoek uit 2018 van het Trimbos-instituut zijn jongvolwassenen als groep het vaakst een ‘zware drinker’: minstens zes glazen op één dag voor mannen, vier glazen voor vrouwen. Daarbij drinken hoogopgeleiden veel meer (89.1%) dan laagopgeleiden (67.5%). De alcoholproblematiek onder studenten is dus groot.

‘Studenten benoemen alcoholgebruik niet snel zelf als eigen probleem,’ zegt studentenarts Peter Vonk. ‘Dat betekent dat ze hier niet specifiek hulp zoeken voor hun alcoholgebruik.’ Daarom gaat de UvA de komende jaren inzetten op meer bewustwording over alcoholgebruik. Zodat studenten ook eerder overmatig alcoholgebruik bij zichzelf kunnen signaleren en hier hulp voor zoeken.

Nationaal Preventieakkoord

Het nieuwe alcoholbeleid van de UvA is opgesteld naar aanleiding van het Nationaal Preventieakkoord. In het Nationaal Preventieakkoord staan specifieke langetermijndoelstellingen voor het verbeteren van de volksgezondheid. Met universiteiten is afgesproken het aantal overmatige en problematische alcoholgebruikers te verminderen. De Vereniging van Universiteiten (VSNU), waarbij de UvA aangesloten is, heeft zich aan deze doelstelling gecommitteerd.

Wil je graag minder alcohol drinken? Studenten kunnen contact opnemen met de studentenartsen, studentpsychologen, studentendecanen of studieadviseur van hun opleiding. Medewerkers kunnen contact opnemen met de arbo-arts die zelfs een preventief spreekuur heeft. Buiten de UvA vind je hulp bij Jellinek.

Rectificatie

In een eerdere versie van dit nieuwsbericht stond dat alcoholgebruik niet past op een inclusieve universiteit. Dit is ongelukkig verwoord. Er had moeten staan dat een ruimer aanbod van non-alcoholische dranken wél past bij een inclusieve universiteit.