Stel je voor: Je komt aan in het centrum van Amsterdam. De winter en zijn donkere kleuren beginnen op te trekken en de eerste tekenen van de lente met haar frisgroene bladeren en warme zonnestralen zijn in zicht. Je komt de hal van SPUI25 binnen en ervaart de warmte en het enthousiasme om andere docenten te ontmoeten. Er staat je een stimulerende agenda te wachten die speciaal is samengesteld om de winterse somberheid te verdrijven en ruimte te bieden aan inspirerende lezingen, interactieve workshops en voedzame rustmomenten met gelijkgestemde- én andersdenkende docenten. Het is tijd voor het allereerste FRIS Festival!
Kerngegevens van evenement FRIS Festival
13:00 -17:00
SPUI25
SPUI25 en de Co-creatieruimtes bij TLC-Centraal op Handboogstraat 2

Wat is FRIS?

De UvA zet zich in voor de ontwikkeling van Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS), om zo het welzijn van alle studenten, docenten en burgers te versterken. We leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote sociale, politieke en economische transities. Daarom rijst de vraag: welke rol kunnen wij als universitaire docenten spelen bij het doorgronden en aanpakken van dergelijke urgente kwesties in samenwerking met onze studenten? De Special Interest Group (SIG) FRIS (zie ook onderin deze pagina) bestaat uit UvA-docenten die een FRIS-onderwijsbeurs hebben ontvangen om een innovatief antwoord te geven op die vraag. De SIG FRIS roept nu alle geïnteresseerde docenten, studenten, ondersteunende stafleden en andere stakeholders aan de UvA op om mee te doen op het FRIS Festival. En zo samen tot een antwoord te komen!

Wat kun je verwachten van het FRIS Festival?

Wees welkom op een middag vol inspirerende verhalen, interactieve workshops en verbindende connecties! We gaan aan de slag met vragen als:

• Hoe kunnen we het huidige onderwijssysteem opnieuw vormgeven en nieuwe betekenis geven aan onze onderwijspraktijken?
  • Wat gebeurt er als we ons een alternatief onderwijssysteem voorstellen dat niet gedreven wordt door individuele competitie en prestaties, maar in plaats daarvan door samenwerking en community-building?
  • Wat zou dit betekenen voor de ervaring van lerenden (studenten en docenten) en hun betrokkenheid bij de universiteit als een plaats voor ontwikkelingsgericht leren?
  • Wat kunnen andere docenten leren van de inzichten van de afgeronde en lopende FRIS-projecten?

13.00-14.00

Welkomstwoord en inspirerende lezingen (plenair) - Welke maatschappelijke uitdagingen drijven jouw passie voor lesgeven?| Met bijdragen van FRIS-leden Mieke Lopes Cardozo, Sanjay Bissessur en Hülya Kosar-Altinyelken

14.00-14.30

Verbindende pauze

14.30-15.30

Intereactieve workshops door FRIS-beurshouders:

Workshop 1: Diversity matters matter | Door Ceren S. Abacioglu met ondersteuning van Sneha en Chei

Workshop 2: Deep Democracy: Throwing arrows and how to use polarization | Door Neeltje Schrofer

Workshop 3: The Contact Zone: experimenting with film in transdisciplinary learning | Door Blandine Joret

Workshop 4: Diversity in and around the UvA classroom  - The Good, The Bad, and The ... Best practices (cocreated in this workshop) | Door Irene van Driel en Sindy Sumter

FRIS Stilteruimte

Bekijk de inhoud van de workshops hier

15.30-15.45

Voedende pauze

15.45-16.45

Omdenken van onderwijs voor een FRIS-wereld (plenair) | Door Machiel Keestra, Koen Wessels en Mieke Lopes Cardozo

16.45-17.15

Borrel

Over de SIG FRIS

De Special Interest Group Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS) is een initiatief van TLC Central (UvA Teaching and Learning Centres) in samenwerking met het Instituut voor Interdisciplinary Studies (IIS). De UvA zet zich in voor het ontwikkelen van rechtvaardige en veerkrachtige samenlevingen, die het welzijn van alle burgers waarborgen. We leven in tijden van toenemende ongelijkheid en grote sociale, politieke en economische transities. Vooral nu groeit daardoor de vraag: welke rol kunnen wij als universitaire docenten spelen in het begrijpen en aanpakken van zulke urgente kwesties met onze studenten?

Voor meer informatie over de SIG FRIS kun je terecht bij Dr. Mieke Lopes Cardozo, coördinator van de Special Interest Group (SIG) FRIS. Je kunt ook meer lezen over de verschillende FRIS-projecten die hebben plaatsgevonden binnen de UvA.

SPUI25

Ruimte SPUI25 en de Co-creatieruimtes bij TLC-Centraal op Handboogstraat 2