In het NWO MVI onderzoeksprogramma ‘Designing for public values in a digital world’ hebben twee FdR-projecten een subsidie gekregen. Berenice Boutin krijgt 615 duizend euro voor het project ‘Building trust for the deployment of military AI’. Natali Helberger krijgt met haar onderzoeksteam 750 duizend euro voor ‘Big Brother wants your vote: how critical micro-targeting influences Dutch democracy’.

Het NWO-onderzoeksprogramma 'Responsible Innovation. Designing for public values in a digital world' heeft financiering toegekend aan vijf veelbelovende onderzoeksvoorstellen, waarvan twee aan onderzoekers van de FdR.

Vrijheid, veiligheid en de bescherming van publieke waarden zijn niet mogelijk zonder digitale technologie zoals big data, kunstmatige intelligentie (AI), blockchain en robotics. Een grote uitdaging is het vinden van technologische en institutionele oplossingen voor fundamentele waardenconflicten. Deze uitdaging staat centraal in dit onderzoeksprogramma.

Het programma is een samenwerking van NWO met de gemeente Den Haag en de ministeries van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties, Buitenlandse Zaken, Defensie en Justitie & Veiligheid.

Agency and Compliance by Design in Military AI Technologie

Berenice Boutin, werkzaam bij het T.M.C. Asser Instituut in Den Haag, heeft een onderzoekssubsidie van 615 duizend euro gekregen voor het onderzoeksproject 'Agency and Compliance by Design in Military AI Technologies'.

Dit project heeft tot doel om ervoor te zorgen dat militaire AI-technologieën de kritische beoordeling en besluitvorming door menselijke soldaten ondersteunen, maar nooit vervangen. Het onderzoeksteam (Berenice Boutin, Terry Gill, Tom van Engers) gaat analyseren waarom de menselijke controle over militaire technologieën moet worden gewaarborgd, en hoe er technisch gezien voor kan worden gezorgd dat AI-technologieën worden ontworpen en ingezet in overeenstemming met de publieke waarden en de rechtsstaat.

Partners in dit project zijn Graduate Institute for International and Development Studies (Ge-neva), PAX, Thales Nederland, The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS) en TNO.

Natali Helberger heeft met haar team een subsidie gekregen van 750 duizend euro voor een onderzoeksproject over microtargeting. Het project is een interdisciplinaire samenwerking tussen recht (FdR), communicatiewetenschap (FMG), politieke filosofie (FGW) en informatica. De FdR is penvoerder.

Politieke partijen sturen burgers op maat gemaakte, gerichte boodschappen, in de hoop om meer stemmen te krijgen. Deze aanpak brengt potentiële voordelen (meer politiek engagement) en mogelijke nadelen (bedrog van burgers) met zich mee. Dit project bestudeert de kansen en bedreigingen van microtargeting voor de samenleving en hoe deze bedreigingen te beperken en de kansen te omarmen.

Partners in het project zijn AlgorithmWatch, DATACTIVE Ideas Lab, ProDemos, WhoTargetsMe.