Anne de Graaf gaat nog drie jaar aan de slag als Diversity Officer van de UvA. De Graaf begon in november 2017 met haar werk naar aanleiding van de presentatie van het eindrapport van de commissie Diversiteit, in 2016. De Graaf blijft daarnaast doceren aan het Amsterdam University College op het gebied van mensenrechten en vredesopbouw.

Anne de Graaf is de eerste Diversity Officer van de UvA, een nieuwe functie en een complexe rol. De Graaf: ‘We hebben veel bereikt in de afgelopen drie jaar en ik ben het diversity-team, de Facultaire Diversity Officers en talloze anderen in de UvA-gemeenschap die hebben bijgedragen aan deze vooruitgang erg dankbaar. Gesprekken en plannen van aanpak die een paar jaar geleden ondenkbaar waren, worden nu geaccepteerd en voortgezet. De komende tijd gaan we nog meer samenwerken met Amsterdamse partners. Ook geven we prioriteit aan ondersteuning van studenten en medewerkers die zich inzetten voor diversiteit en inclusie en het verankeren en verstevigen van initiatieven. Tegelijkertijd verscherpen we onze focus op discriminatie en dekolonisatie’.

Op stoom

Inmiddels is De Graaf de spil van een uitgebreid netwerk van medewerkers en studenten die zich inzetten voor gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie. Elke faculteit heeft een Faculty Diversity Officer. Samen houden zij de organisatie scherp bij de uitvoering van de nota diversiteit en verbinden diversiteit met het onderwijs- en personeelsbeleid van de UvA. Het diversity-team is goed op stoom, er worden (diversiteits) cursussen en workshops georganiseerd. Ook zijn er door het grassroots fund al vele initiatieven gesponsord om de UvA inclusiever te maken. Nieuwe aanvragen kunnen hier ingediend worden. In november start het ‘Meet your Mentor’-programma waarin UvA-professionals laatstejaarsstudenten met een niet-westerse achtergrond begeleiden op weg naar de arbeidsmarkt.

Meer lezen? Het jaarverslag 2019 en het plan voor 2020 lees je in het CDO magazine.