Op 26 november start het nieuwe UvA-mentoringsprogramma Meet your Mentor (MYM). Dan worden 29 derdejaars- en masterstudenten met een niet-westerse achtergrond en/of eerstegeneratiestudenten gekoppeld aan een mentor die hen de komende maanden begeleidt in de overgang naar de arbeidsmarkt. MYM beoogt kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt voor deze groep afstudeerders te verminderen.

Na de kick-off gaan de studenten en mentoren elkaar (online) voor het eerst ontmoeten. De 20-jarige Nadia Murady (Media & Information), aarzelde geen seconde: ‘Als jonge vrouw - met een niet-westerse achtergrond en ambities om in de media aan de slag te gaan - heb ik nog geen breed netwerk en weet ik niet waar ik moet beginnen. Ik heb mij aangemeld omdat het mij fijn lijkt om mijn doelen te kunnen bespreken met een mentor en advies te krijgen. Ik hoop zo mijn aanpak en wijze van sollicitatie te verbeteren en mijn kansen te vergroten.’

Tips & tricks

Het programma bestaat uit een online-training die zowel mentoren als mentees op het digitale platform van MYM volgen. De student krijgt handvatten om helderheid te krijgen over de ontwikkeldoelstellingen op persoonlijk en professioneel gebied. De training van de mentor gaat in op wat diversiteit en inclusie op de werkvloer betekenen en hij/zij deelt tips & tricks. Na de training spreken de duo’s elkaar minimaal één keer per maand.

Projectleider Meltem Halaceli, die zelf in 2008 afstudeerde aan de UvA, vertelt: ‘Als eerstegeneratiestudent met een Turks–Arabische migratieachtergrond had ik geen rolmodellen, laat staan een coach die mij ondersteunde. Het vinden van een baan op niveau kostte veel netwerken en vooral doorzettingsvermogen. Ik moest alleen het wiel uitvinden. Persoonlijke begeleiding en een training met praktische tips hadden me ongetwijfeld sneller op weg geholpen en allerlei onzekerheden eerder weggenomen.’

De deelnemende studenten komen van de faculteiten Economie & Bedrijfskunde, Maatschappij- en Gedragswetenschappen en Geesteswetenschappen. De mentoren zijn veelal UvA-alumni en werken zowel in de publieke als private sector. 'Diversiteit, inclusie en kansengelijkheid vind ik persoonlijk heel belangrijk. Daarom besloot ik meteen mee te werken. Ik zet graag mijn kennis en ervaring in om jongeren met een niet-westerse achtergrond te begeleiden naar de arbeidsmarkt. Onder hen bevinden zich ook de talenten van de toekomst’, zegt mentor Antoinette Gast, oprichter van tuyu, een bedrijf in fair trade relatiegeschenken.

Discriminatie op de arbeidsmarkt

Het vinden van een geschikte baan is lastig voor studenten die net een studie hebben afgerond. Maar voor studenten van niet-westerse komaf en eerstegeneratiestudenten is het nog veel moeilijker. Uit recent onderzoek naar discriminatie op etnische gronden in de Nederlandse arbeidsmarkt van UvA-socioloog Bram Lancee, blijkt dat jongeren met een niet-westerse achtergrond 40% minder kans hebben om benaderd te worden door een werkgever (Etnische discriminatie op de Nederlandse arbeidsmarkt, in Mens en Maatschappij, AUP, 2019). Eerder onderzoek naar integratie toonde aan dat jongeren met een niet-westerse achtergrond bijna 50% minder kans hadden op een baan op hun niveau dan westerse jongeren met dezelfde opleiding (Integratie in zicht, SCP, 2010). Een gezamenlijke studie van de Vrije Universiteit, Radboud Universiteit en Nederlands Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving kwam met de ontmoedigende conclusie dat je als sollicitant beter een strafblad kunt hebben (Afkomst weegt bij sollicitatie zwaarder dan strafblad, NRC, 2017).

MYM

Het programma van MYM is in 2016–2018 ontwikkeld en geëvalueerd aan de Vrije Universiteit, in samenwerking met ECHO, expertisecentrum voor diversiteit en inclusie, en gefinancierd door het Ministerie van Sociale Zaken. Aan de UvA is het programma opgenomen in de Nota Diversiteit van het College van Bestuur en uitgevoerd door het Chief Diversity Officer-team.