Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.

Het NWO-programma Museumbeurzen geeft musea de mogelijkheid kortlopend onderzoek te doen. De aanvragers zijn museumprofessionals die een wetenschappelijk onderzoeksproject uitvoeren in hun museum en daarbij samenwerken met universiteitsonderzoekers. De resultaten van het onderzoek worden gepubliceerd in open-access wetenschappelijke tijdschriften. 

Van drie gehonoreerde projecten zijn geesteswetenschappers van de UvA mede-aanvrager:

  • Margreet Wolters (RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis) en Erma Hermens (UvA, hoogleraar Atelierpraktijken en Technische Kunstgeschiedenis): Lastman doorgelicht. Onderzoek naar ondertekening en werkwijze bij Pieter Lastman, leermeester van Rembrandt
    Schilders maken vaak eerst een tekening (de ondertekening) op hun paneel of doek. Vervolgens wordt dit ontwerp in verf uitgewerkt, soms met ingrijpende wijzigingen van de compositie. Speciale onderzoekstechnieken kunnen dit creatieve proces zichtbaar maken. Deze onthullende technieken worden nu toegepast op schilderijen van Pieter Lastman, leermeester van Rembrandt.
     
  • Robert Schweiger (Stedelijk Museum) en Ellen Rutten (UvA, hoogleraar Letterkunde, in het bijzonder Slavische literatuur en cultuur): Kunstenaarsnetwerken in Sovjet en post-Sovjet Centraal-Azië
    Kunstenaarsnetwerken in Sovjet en post-Sovjet Centraal-Azië onderzoekt de praktijk van drie kunstenaars uit Centraal-Azië van wie werk opgenomen zal worden in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam, door in dialoog te treden met kunstenaars en critici die tot op de dag van vandaag nauwelijks zijn gehoord in westerse musea.
     
  • Laurien de Gelder (Allard Pierson) en Vladimir Stissi (UvA, hoogleraar Klassieke archeologie en kunstgeschiedenis der Oudheid): Sprekende Schilderingen. Een inclusieve blik op de oudheid.
    Zoals de hedendaagse media veelal een geïdealiseerde versie weerspiegelt van de maatschappij, zijn ook van schilderingen op Grieks aardewerk uit de oudheid sociale of politieke boodschappen te ontwaren. Dit onderzoek geeft een stem aan het individu uit de oudheid die deze beeldtaal (aan-)sprak met een vertaling voor de huidige beschouwer.